Praktisch
Zo werken wij binnen ons Daltononderwijs:
Zelfstandigheid
- Zelf werk plannen met behulp van de weektaak (moet en mag werk)
- Gebruik maken van de kubus. Aangeven hoe je aan het werk gaat. Zelfstandig, samen met iemand en wil je graag iemand helpen.
Vrijheid/verantwoordelijkheid
- Vrijheid in keuzes hebben.
- Zelf een werkplek kiezen
- Zelf verantwoordelijkheid nemen.
Reflectie
- Zelf reflecteren op je werk. Hoe ging het? Vond je het makkelijk of moeilijk?
Samenwerken
- Samenwerken, alleen werken of met een maatje/ groepje
- Coöperatieve werkvormen
Effectiviteit
- Je werk effectief plannen.
- Gebruik van stemniveaus, stoplicht en een tijdsplanning tijdens de zelfstandige verwerking.
- Automatiseren en herhaling d.m.v. het werken met IPads en computers.
Dit zien we op diverse manieren terug op school en met name tijdens de DALTON tijd komen alle items terug! Wij genieten van onze kleine- grote zelfstandige ondernemers!
In ieder cluster krijgt dit op een andere manier vorm:
Een dag in cluster 1-2-3
Inloop:
De dag begint met een inloop: kinderen mogen dan een werkje kiezen uit de kast.
Groep 3 benut deze tijd om bezig te zijn met lezen op verschillende manieren. Letters flitsen, woordrijtjes lezen en zelf woorden maken en opschrijven.
Dagopening:
Na de inloop openen we de dag in de groep. We gaan samen in de kring(1/2) zitten en bespreken de dag en bijzonderheden.
Instructies/kringactiviteiten:
Vanuit hier start groep 1-2 met de werkles of een kringactiviteit.
Groep 3 krijgt instructie op het gebied van lezen en rekenen. Na de instructie kan groep 3 zelfstandig aan de slag met de verwerking en is er ruimte voor de verlengde instructie. In de ochtend zijn er 2 leerkrachten aanwezig in groep 3, dit geeft ons de mogelijkheid om in kleine groepen instructie te geven en in niveaugroepen te werken. Hierdoor is er aandacht voor ieder niveau.
Tussendoortje/pauze:
Groep 1-2 gaat om 10 uur in de klas fruit eten en aansluitend naar buiten.
Groep 3 gaat om 10:00 uur naar buiten.
Daltontijd/werkles:
Na de kleine pauze gaan we verder met de daltontijd waarin gewerkt wordt via het planbord (groep 1-2-3).
Groep 3: In deze tijd is er ook ruimte voor verlengde instructie. Als groep 3 klaar is met de verwerking van lezen/rekenen gaan ze ook met de weektaak/planbord aan de slag. Vanaf midden groep 3 gaan de kinderen aan de slag met een dagtaak en leren zo de beginselen van het plannen en reflecteren.
Lunchpauze:
We lunchen gezamenlijk in de klas. Na de lunch is er voor alle kinderen een beweegmoment, buiten of in de speelzaal.
Middagactiviteiten: De middag wordt wisselend in gevuld.
Groep 1-2 heeft een kringmoment of beweegmoment.
Groep 3 besteedt ‘s middags tijd aan schrijven, creatief en leesactiviteiten.
Gymles:
Groep 1-2-3 maakt enkele momenten per week gebruik van de speelzaal. Groep 3 heeft een gymles per week bij Kerkeböske.
Start van de dag
Elke ochtend starten de kinderen in de kerngroep. De dag wordt besproken, de weektaak gepland en er worden kleine gesprekjes gevoerd.
Instructies
Om 9:00 starten we schoolbreed met de rekeninstructie en verwerking. Kinderen kunnen zo aansluiten bij de groep en het niveau waar ze bij rekenen. Na de kleine pauze worden er instructies gegevens van de andere vakgebieden zoals lezen, spelling en taal.
Daltontijd
Na de instructies zijn de kinderen vrij om zelf aan het werk te gaan. Daarbij kiezen ze zelf een werkplek.
– in het lokaal
– in het stiltelokaal
– in het samenwerklokaal
– werkplek op de gang
Na de kleine pauze gaan we verder met de instructies en aansluitend de verlengde instructie. Kinderen worden hier door de leerkracht voor uitgekozen of kinderen schrijven zich zelf in. De kinderen werken met een dag/weektaak. Hiermee leren ze plannen en reflecteren op hun werk.
Lunch:
Tussen 12:00 en 12:40 vindt de middagpauze plaats. De kinderen gaan met het cluster gezamenlijk naar buiten en lunchen in de groep.
Middagprogramma: In de middag zitten de kinderen in de kerngroep. In de middaguren wordt er aandacht besteed aan WO, creatief, gym en daltontijd.
